ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ: Τετάρτη 10:00-20:00
  Πέμπτη - Κυριακή 10:00-17:00
  Δευτέρα & Τρίτη κλειστά

Η Ελληνική Συλλογή

Εξερευνήστε τη Συλλογή

Τίτλος έργου / Ονομ. αντικειμένου
Καλλιτέχνης / Δημιουργός
Χρονολογία (YYYY)
Αρ. αρχείου Λ.Π.
Τεχνικές
 

Μπούστο Γυμνού Κοριτσιού



Pericles Pantazis (1849-1884)
Μπούστο Γυμνού Κοριτσιού
υδατογραφία σε χαρτί
AGLC 44 @ A.G Leventis Gallery

Το ιδιαίτερο ενδιαφέρον του συλλέκτη Ευάγγελου Αβέρωφ-Τοσίτσα για τη ζωή και το έργο του Περικλή Πανταζή, του βραχύβιου νεωτεριστή καλλιτέχνη που καταγόταν από την Ήπειρο, εξηγεί την ύπαρξη σημαντικού αριθμού έργων του στη Συλλογή του Ιδρύματος Α. Γ. Λεβέντη, καθώς ο Αναστάσιος Λεβέντης αγόρασε τη συλλογή Αβέρωφ στη δεκαετία του 1970.

Ο Πανταζής αντιπροσωπεύει μία ξεχωριστή περίπτωση στην ιστορία της ελληνικής τέχνης του 19ου αιώνα. Δεν ακολούθησε τον δρόμο προς το Μόναχο και την Ακαδημία, αλλά έζησε στο Βέλγιο, όπου συμπορεύτηκε με τους πρωτοποριακούς καλλιτεχνικούς κύκλους, ενώ συγκαταλέγεται στους βασικούς εισηγητές των ιμπρεσιονιστικών αναζητήσεων. Επηρεασμένος από τους προδρόμους του κινήματος, τους Manet και Courbet, ο ζωγράφος αφουγκράζεται τα νέα μηνύματα και τα υιοθετεί στα τοπία, που είναι και το κατεξοχήν πεδίο των νέων εκφράσεων: στο Βροχερό Ηλιοβασίλεμα χαρακτηριστικές είναι οι αντιθέσεις που δημιουργούνται, καθώς κάποιες λάμψεις, δουλεμένες με φωτεινές χρωματικές πινελιές, ξεπηδούν μέσα από τα βαριά σύννεφα• στα Βράχια στη Θάλασσα αναδεικνύεται, μέσα από τη δυναμική ένταση της ματιέρας, μια σχεδόν αφηρημένη ιμπρεσιονιστική γραφή, η οποία αντανακλά το φως με αμέτρητες χρωματικές τονικότητες, που υποβάλλουν την αίσθηση του ευμετάβλητου. Οι ρεαλιστικές ανθρώπινες μορφές –τόσο στις ελαιογραφίες του, όπως η Τσιγγάνα με Φυσαρμόνικα, όσο και στις μικρές υδατογραφίες του– μαρτυρούν τη διεισδυτική και συνάμα ευαίσθητη ματιά του Πανταζή. Στο αγαπημένο του είδος της νεκρής φύσης και της ανθογραφίας ανήκουν η Σύνθεση με Βάζα, Πιάτα και Ομπρέλα και η Σύνθεση με Βάζα, Λουλούδια και Βεντάλια, με τις σκούρες, θερμές τονικότητες. Πρόκειται για έργα με σύνθετη διάρθρωση και ρεαλισμό στην απόδοση της υφής. Είναι σαφείς εδώ οι αναφορές στην παράδοση της νεκρής φύσης στις Κάτω Χώρες, ενώ τα διακοσμητικά στοιχεία Ιαπωνισμού και art d’Orient που περιέχουν απηχούν την ευρύτερη διάδοση των τελευταίων στην Ευρώπη την περίοδο αυτή.

Share this:
About the artist

Σπούδασε στο Σχολείο των Τεχνών της Αθήνας (1864-1871) και το 1872 εγκαταστάθηκε στις Βρυξέλλες. Το 1878 παρουσίασε ατομική έκθεση που οργάνωσε ο «Καλλιτεχνικός και Φιλολογικός Κύκλος» των Βρυξελλών και συμμετείχε στην Παγκόσμια Έκθεση του Παρισιού. Το 1880 ταξίδεψε στη νότια Γαλλία και στην Ελλάδα και την επόμενη χρονιά πήρε μέρος στην έκθεση υπέρ του Ερυθρού Σταυρού στην Αθήνα. Στις αρχές του 1881 επέστρεψε στις Βρυξέλλες και σύντομα εκδήλωσε συμπτώματα φυματίωσης. Στο Βέλγιο ήταν ιδρυτικό μέλος του «Κύκλου της Χρυσαλίδας» (1875), όπου και εξέθεσε (1876-1878, 1881), του «Κύκλου Υδατογράφων και Χαρακτών» (1883) και του «Κύκλου των ΧΧ », ο οποίος στην πρώτη έκθεσή του, στις αρχές του 1884, περιέλαβε έργα του καλλιτέχνη, που είχε αποβιώσει λίγες μέρες νωρίτερα. Ζωγράφος που συμπορεύτηκε με τις πρωτοποριακές ευρωπαϊκές καλλιτεχνικές αναζητήσεις του τέλους του 19ου αιώνα, διαμόρφωσε το ιδίωμά του υπό την επίδραση του ρεαλισμού και των προϊμπρεσιονιστικών τάσεων. Σκηνές της καθημερινής ζωής, νεκρές φύσεις, προσωπογραφίες και τοπία συνθέτουν τη θεματική του έργου του.

More paintings of the artist
© Copyright © 2024 A. G. Leventis Gallery  |  Terms of Use