Ο Αναστάσιος Γ. Λεβέντης συγκρότησε σταδιακά, από τη δεκαετία του 1950 έως τις αρχές του 1970, τη συλλογή που σήμερα αποτελεί τη Συλλογή Ευρωπαϊκής Τέχνης του Ιδρύματος A. Γ. Λεβέντη, γνωστή ως «Συλλογή του Παρισιού».
Στο παρισινό του διαμέρισμα συγκέντρωσε έργα από ένα ευρύ φάσμα της ιστορίας της τέχνης, που αντανακλούν το ενδιαφέρον και την αγάπη του για πολλές καλλιτεχνικές σχολές και τεχνοτροπίες, από τους Παλαιούς Δασκάλους και την ακαδημαϊκή τέχνη έως
τον Ιμπρεσιονισμό και τις απαρχές του Μοντερνισμού∙ επίσης, πλαισίωσε τη Συλλογή με έπιπλα εποχής και με πλήθος από αντικείμενα τέχνης.
Τα εξαίσια έργα της Συλλογής του Παρισιού, ελαιογραφίες, υδατογραφίες, χαρακτικά και σχέδια, χρονολογούνται από τον 17ο έως τον 20ό αιώνα και συνθέτουν ένα πανόραμα από τις κορυφαίες στιγμές της δυτικοευρωπαϊκής ζωγραφικής: από τη θρησκευτική τέχνη
της Αντιμεταρρύθμισης, τις ολλανδικές νεκρές φύσεις με την απόλυτη προσήλωση στη λεπτομέρεια, τις ανάλαφρες βουκολικές σκηνές Ροκοκό, τις βενετσιάνικες τοπιογραφίες του 18ου αιώνα έως τα έργα των προδρόμων και των μεγάλων δασκάλων του Ιμπρεσιονισμού,
αλλά και τους ζωηρόχρωμους πίνακες του Πουαντιγισμού και του Φωβισμού. Η τέχνη των Παλαιών Δασκάλων ξεδιπλώνεται μέσα από τα έργα καταξιωμένων εκπροσώπων της ισπανικής, της γαλλικής, της ιταλικής και της αγγλικής σχολής, οι οποίες, αντίστοιχα,
αντιπροσωπεύονται από καλλιτέχνες του διαμετρήματος των El Greco, Murillo, Arellano, Boucher, Fragonard, Oudry, Canaletto, Guardi και Gainsborough. Ακολουθούν αριστουργήματα από τα κινήματα του Ιμπρεσιονισμού και του Μεταϊμπρεσιονισμού:
εξαιρετικά έργα των προδρόμων, όπως των Corot και Boudin, και έξοχα δείγματα της τολμηρής καλλιτεχνικής γραφής των Monet, Renoir, Sisley, Pissarro, Signac, Dufy, Bonnard και Chagall.
Η Συλλογή του Παρισιού, που παρέμενε αθέατη και αδημοσίευτη στο μεγαλύτερο μέρος της έως το 2012 –όταν 70 και πλέον επιλεγμένα έργα παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά σε μια κοινή έκθεση των τριών Συλλογών του Ιδρύματος Α. Γ. Λεβέντη στην Εθνική Πινακοθήκη
της Αθήνας–, έχει σήμερα συστηματικά ερευνηθεί και μελετηθεί, με τη συμβολή διακεκριμένων επιμελητών μουσείων και ακαδημαϊκών από τη διεθνή επιστημονική κοινότητα. Ως αποτέλεσμα αυτής της εκτεταμένης έρευνας και τεκμηρίωσης, τα σπουδαία έργα της
Συλλογής έχουν εμπλουτίσει σημαντικά τη σύγχρονη βιβλιογραφία. Στην καινούργια στέγη της, στη Λεβέντειο Πινακοθήκη, η Συλλογή ως δημόσιο αγαθό είναι σήμερα προσβάσιμη στους ερευνητές και στο φιλότεχνο κοινό.
Στην Πινακοθήκη, μέσα από τις διαδραστικές, τις πλέον σύγχρονες μουσειολογικές προσεγγίσεις, αναδεικνύεται η εκλεκτική άποψη του συλλέκτη: παρουσιάζονται χαρακτηριστικά έπιπλα Λουδοβίκου ΙΕ' και Λουδοβίκου ΙΣΤ', σπάνιες κινεζικές πορσελάνες
αλλά και ευρωπαϊκές πορσελάνες Meissen και Sèvres, καθώς και ένα πλήθος από αντικείμενα τέχνης (objets d’art) που συνιστούν αναπόσπαστο τμήμα της Συλλογής – από biscuit αγαλματίδια έως ρολόγια εποχής, μινιατούρες και μικρά γλυπτά.
Ως υπόμνηση του αρχικού ιδιωτικού χαρακτήρα της Συλλογής, η παρουσίαση περιλαμβάνει επίσης κάτι από την πρώτη της στέγη: το κομψό δωμάτιο με την boiserie που μεταφέρθηκε από το διαμέρισμα του συλλέκτη και εντάχθηκε αυτούσιο στους
χώρους της Πινακοθήκης, εμπλουτίζοντας την αισθητική εμπειρία και ξαναζωντανεύοντας την ιδιαίτερη ατμόσφαιρα της κατοικίας που αντίκριζε το Παρίσι από ψηλά: τις λεωφόρους με τις δεντροστοιχίες και τον Πύργο του Άιφελ.
Μυρτώ Χατζάκη
Επιμελήτρια της Συλλογής του Παρισιού